• Blesk.cz
  • |
  • Blesk pro ženy
  • |
  • AHA!
  • |
  • Dáma.cz
  • |
  • Maminka.cz
  • |
  • E15.cz
  • |
  • Reflex.cz
  • |
  • FITweb.cz
  • |
  • Ženy.cz
  • |
  • MojeZdraví.cz
  • |
  • více Created by potrace 1.13, written by Peter Selinger 2001-2015
    • Ábíčko.cz
    • Auto.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FinExpert.cz
    • iSport.cz
    • MobilMania.cz
    • SportRevue.cz
    • Živě.cz
    • Sazka eLEAGUE
Recepty.cz - logo
  • Oblíbené recepty
    • Sezónní recepty
    • Nejlépe hodnocené
    • Poslední komentáře
    • Tip - týdenní menu
  • Nejnovější
  • Suroviny
  • Světová kuchyně
    • Česká
    • Slovenská
    • Francouzská
    • Italská
    • Čínská
    • Řecká
    • Mexická
  • Rady
  • Magazín
  • F.O.O.D.
  • Videorecepty
  • Přihlásit se
  • Vložit recept
  • Přihlásit se
Recepty.cz - logo
Pokročilé vyhledávání Podle ingrediencí
Vložit recept
Zdravý oběd Rychlá večeře Chuťovky Polévky Maso Omáčky Přílohy Těstoviny Moučníky Zdravé Rychlé Sladké Dezerty Grilování & BBQ
  • Recepty.cz
  • "Wiener Schnitzel" á la šéfkuchař
Napište svůj komentář k receptu

"Wiener Schnitzel" á la šéfkuchař

autor: Smith-P.
0.0
moje hodnoceni
4.3
hodnotilo: 17
doba přípravy: neuvedeno
obtížnost: střední
Vložit do kuchařky Vložit do nákupu Vytisknout recept
"Wiener Schnitzel" á la šéfkuchař
Nahrát fotku
 

Suroviny

počet porcí: neuvedeno
    • 2
      ks telecí řízek 20 - 300 g (nejlépe z kýty)
    • hladká mouka
    • 2
      ks vejce
    • 1
      ks houska Čerstvá
    • 2
      lžíce šlehačka Do polotuha
    • 125
      g máslo
    • sůl
    • pepř mletý
    • paprika - sladká
    • petržel Čerstvě nasekaná
    • brusinky
    • citron Několik plátků
    • 5
      lžíce olej arašídový 4-5 nebo kukuřičného

Postup přípravy receptu

1
Některým lidem se může zdát příprava řízků tak jednoduchá a jasná, že jeho recept je zbytečné zveřejňovat či rozvádět, věřte ovšem, že řízek není jako řízek a ochutnání výsledku tohoto receptu Vám to dokáže.
2
Nejprve omyjeme a osušíme maso a odstraníme blány. Řízky dáme mezi dvě vrstvy potravinářské folie (které mají zabránit poškození vláken) a řádně je naklepeme na tloušťku 4-5 mm, okraje několikrát nařízneme, aby se řízek při pozdějším smažení nevlnil. Naklepaný řízek z obou stran mírně osolíme a opepříme. Nyní si nezapomeneme našlehat šlehačku do polotuhého stavu a čerstvou housku ve výkonném mixéru rozsekáme na něco jako měkkou strouhanku (nemusí být stoprocentně jemná, pokud to váš mixér nezvládne). Mouku smícháme se sladkou paprikou (dle množství mouky asi 0,5 až 1 zarovnaná lžička). Vajíčka rozkvedláme a řádně osolíme (klidně jednou lžičkou, máme totiž na paměti, že vejce musí být mnohem více osolené než řízek samotný) a přidáme ještě špetku či dvě pepře.
3
Do ochucených vajíček přidáme 2 lžíce polotuhé šlehačky, jen mírně promícháme (nemá se to úplně spojit). Nyní již v hluboké masivní pánvi rozehříváme máslo a arašídový nebo kukuřičný olej. (Pánev by měla obsahovat tolik tuku, aby řízky v něm mohly plavat). V mezičase maso obalíme v ochucené mouce, protáhneme obě strany vaječnou směsí, a přitlačíme k nim "strouhanku" z čerstvé housky. Dáme ihned smažit. Za občasného naklánění pánve (které má způsobit mírné uvolnění obalu od masa) smažíme z obou stran dozlatova. Hotové řízky vyjmeme z pánve, papírovými útěrkami je zbavíme přebytečného tuku a podáváme mírně posypané čerstvou petrželí s plátky citronu a brusinkami.
4
Typickou přílohou mimochodem nejsou hranolky ani bramborový salát nýbrž např. petrželové brambory (menší oloupané, rozpůlené brambory zpěněné na větším množství másla, v zápětí osolené a ochucené čerstvě nasekanou petrželí).
5
Nakonec ještě pár poznámek: dříve se řízky smažily převážně na sádle, i to je možné (nebo i kombinace sádla s jedním z uvedených olejů), pak to chutná "jak od babičky", já osobně upřednostňuji v tomto případě jemnější chuť másla. Je tu skutečně velmi výrazná a dobrá. Někteří čtenáři moužná kroutí hlavou nad tou čerstvou houskou. Tradice je taková, že se strouhanka vždy vyráběla ze starých housek, jelikož naše babičky a prababičky skutečně rohlíky strouhaly na struhadle, a to s čerstvým rohlíkem dost dobře nejde. Dnešní technika nám ale umožňuje i tento způsob úpravy a myslím, že nikdo tento pokus neolituje. A na závěr: Nikdy nenechávejte své obalené řízky někde stát (ani ne v ledničce), vždy je ihned dejte smažit, nebo se o hodně připravíte.
Podělte se s přáteli o recept
newsletter

Nenechte si ujít sezónní inspirace a recepty!

Zaregistrujte se k odběru newsletteru a my vám každý týden zašleme osvědčené tipy.
Souhlasím s podmínkami pro užívání služby informační společnosti a seznámil/a jsem se s informací o zpracování osobních údajů .

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.

 

Komentáře k receptu

  • krehulka
    krehulka | 5. 9. 2014 03:40

    mám ráda tuto kuchtící stránku - řízek jsem dle návodu vyrobila a byl mňamózní - děkuji šéfkuchaři nevím, co mě to napadlo a začala jsem pročítat komentáře - probůh, lidičky - líbí se mi recepis, vyrobím a pochválím nebo už to prostě příště nedělám - pokud nemáš co hezkého říct, neříkej nic nemá cenu se dohadovat o pravopise - no a že se to tu hemží - myslím mezi recepty všemi je to ale o jídle, takže sem tam nějaká ta hrubka - sice to rve oči, ale budiž takže - buďme na sebe milí a mějme se rádi - ať vám chutná! :-)

  • Iveta | 16. 8. 2014 15:58

    Je opravdu lepsi rizek s cersvou strouhankou. Ja si ji pripravim tak, ze cerstve housky, rohliky, nejdrive pres noc namrazim, a pak je namrazene nastrouham na struhadle a mam peknou strouhanku z cerstvych rohliku. Strouhanka se hned sama rozmrazi a muze se pouzivat.

  • Katka | 7. 5. 2014 13:33

    http://clubangel.cz/o-nas

  • Patricir | 7. 11. 2012 12:08

    mam rada tohle jídlo :-D

  • Patricir | 7. 11. 2012 12:08

    mam rada tohle jídlo :-D

  • Terka | 29. 8. 2011 17:09

    Dobrý den, koukám tu na Vaše komentáře a hrůza..opravdu jsou lidi naštvaný na celý svět a ničeho si nevážej !!!! někdo si tu dal tu práci vše sepsat, chtěl někoho inspirovat, poradit...a žádný vděk... zamyslete se lidi...on to sem nedával přeci pro sebe :-( , je to pro Vás tak se tak koukejte chovat!!!

  • Radka Novotna | 14. 7. 2011 21:14

    Nekolik zajimavych typu pokud jde o pripravu o brambor, jsem nasla tady http://www.vseovareni.cz/tipy-a-techniky/skola-vareni-nepostradatelne-brambory/

  • tereza | 23. 1. 2011 11:09

    ahoj jak e máte máte hezký recept a je moc dobrý udělaly jste ho moc dobrý ahoj papapaapap

  • Pepíček Jelito | 26. 8. 2010 01:33

    To je samé kokodáááák, ale komentáře by měly být k receptu, ne??? Tak šup šup Kláro, Olgo, Zoro, Daniello a pod. Jakpak jste vy uklohnily tento božský a jedinečný řízek a proč se ani jeden z vašich komentářů k němu nevztahuje??? S pozdravem ´koko vejcim zdar´!!!

  • Klára Keselyova | 24. 8. 2010 19:17

    Zorka, ako sa hovorí, "zobrala si mi to zpera", to znamená, že s Tebou úplnesúhlasím, čo sa týka komentárov od tohoto mena.

  • Olga Zehnalová | 24. 8. 2010 18:21

    Zorka, úplne s tebou súhlasím, ja už na túto stránku chodím veľmi málo. Jej úroveň vďaka niektorým prispievateľom komentárov veľmi klesla a majiteľov to ako vidieť vôbec netrápi. Škoda.

  • Zora Manasová | 24. 8. 2010 17:57

    Ivi, je to pravda, upadá to tu. Písala som na adresu čo majú v kontaktoch, už so to asi tri týždne, ale odpoveď žiadna. Je síce čas dovoleniek, ale v dnešnej dobe to pri takejto práci vôbec neospravedlňuje. Stačí zobrať so sebou notebook a pripojiť sa na internet, toť vše. Podnikám a tiež to takto riešim, nehovoriac o tom, že toto asi nie je firma s dvomi pracovníkmi. Je to ľúto, lebo za starých čias to tu bolo fajn, ale už chodím radšej na iné stránky. Nie som jediná, ale majiteľom to asi neprekáža.

  • Iva- Ma | 24. 8. 2010 11:00

    Zorko, přesně tohle mi napadlo.Smůla,že se stránky takhle poškozují hloupými a admini jen přihlíží.Byl do skvělý web,prima lidi a recepty, nyní prostě úpadek jako ve všem .Pěkný den všem uživatelům :-)

  • Zora Manasová | 24. 8. 2010 10:17

    Pepíček Jelito, Vaše "meno" Vás plne vystihuje - je jasné čím rozmýšľate.

  • Patrick Schmitt | 24. 8. 2010 10:12

    ostatne vime, ze jsou to prave tito lide, kteri nevyzkouseli a rozdavuji se nejvic, kteri pridali spatne hodnoceni. Jeste, ze sem chodi i par slusnych a inteligentnich lidi, kterym to nevadi.

  • Patrick Schmitt | 24. 8. 2010 10:09

    Co me vadi, je nekultivovanost prispivajicich. Napadani by bylo, kdybych nemel zadne protiargumenty a sproste kritizoval praci druhych, aniz bych sam neco vytvoril. Mam dostatecne znalosti na to, mam dostatecne kulinarsky-historicke znalosti o nejznamejsich pokrmech sveta na to, abych mohl prezentovat fakta. Zde nejde o muj vlastni nazor, ozivam se tehdy, kdyz nekdo se nekdo snazi poupravit si historicke skutecnosti nebo kdyz zacne urazet ci shazovat pokrmy, ktere ani neokusil, a kdyz sam, jak Daniela spravne podotkla, nezverejnil vubec nic. Nazor na jidlo muze mit clovek totiz az tehdy, az jej clovek mel v ustech a na jazyku, jinak to neni nazor ale omezenost. O fekalnich vyrazech, ktere obohacuji slovni zasobu nekterych z nas radeji pomlcim...

  • Pepíček Jelito | 24. 8. 2010 09:06

    Až si z toho vašeho pohoršování nad každou krávovinou a napadání každého kdo má jiný názor než vy naděláte do gatí, tak si z toho udělejte obklad na palici, nic jiného už Vám nepomůže!!!! Hahahaha! Speciálně Di, Zora a podobné kokoko.

  • Daniella O. | 23. 8. 2010 23:50

    Patriku, tech zakomplexovanych rypalu je zde vic, prectete si komentar na Florentsky teleci rizek. Tato "dama" take umi pouze kritizovat, vsechny a vsechno. Nic si z takovych chudaku nedelejte. Recept zde nemaji ani jeden.

  • Patrick Schmitt | 23. 8. 2010 10:07

    Oproti klasickemu Wiener Schnitzel je jeste tenci a vyuziva pri smazeni mene tuku (rostlinneho), to z nej ovsem v zadnem pripade nedela zadny originalni vidensky rizek. Stejne tak nnetvrdim ja, ze muj rizek je originalni, je proste jiny a jak je videt v komentarich: chutnejsi. Na strankach jako jsou tyto je prostor pro kreativitu, napady a navrhy, ne pro omezenost obzoru a inteligence (pri vareni).

  • Patrick Schmitt | 23. 8. 2010 10:06

    Pane (radoby)chytry az je treba mu nastavovat misku. Jsou tu 4 stranky komentaru lidi, kteri jsou z tohoto receptu a jidla nadseni, a to, ze sem prijde jeden clovek, ktery je nsatvany na cely svet a svuj zivot a ma potrebu si svou zlost vybijet v komentarich k receptum, ktere byl moc liny vyzkouset by mohlo ovlivnit jen mentalne retardovaneho cloveka. Vase remeslo je zrejme sirit polopravdy, spatnou naladu a urazlive popichovani slusnych uzivatelu tohoto webu. Az sam jednou vezmete varecku ci panvicku do ruky a date si tu praci neco dle receptu uvarit, pak se tady muzete rozdavovat, do te doby doporucuji sklidnit hormony a mlcet. Tento recept je inspirovan sefkucharem s hvezdickou jedne renomovane Videnske restaurace a mnou upraven. Rizek ktery propagujete vnikl v 60tych letech jako rizek NA VIDENSKY ZPUSOB a ktery je proto znamy pod nazvem "Figlmüller Schnitzel".

  • Walter Schuster | 14. 8. 2010 20:13

    1. Rízek nenaklepeme, ponevac rezník se Vás ptá, na co to bude a nikdy nekrájí tlustsí nez 4-5 mm.2. Jestli solíme rízek (a to jenom z jedné strany), NIKDY nesolíme vejce!3. Ta kombinace másla a oleje se delá casto v Nemecku, jenze s jiným olejem. Ve Vídni ani na nádrazí a ne jeste v restauraci taková zverstva nedelají.4. Kdyz Vás skutecne zajíma, jak se Wiener Schnitzel delá, tak navstivte ve Vídni restauraci Figlmüller, známou nejlepsím Videnským rízkem na svete a pak uvidíte, ze Vase "vynálezy" mohou být zajímavé pro Vás, ale recept jako Wiener Schnitzel není treba "vylepsovat" necím, co Vy pak nazývate "á la šéfkuchař". Jiste znáte prísoví: "Ševče, drž se svého kopyta!"

  • Blanka Suarezova | 26. 6. 2010 01:31

    Cerstva strouhanka je opravdu lepsi. Protoze je tezke udelat ji z mekkych, cerstvych rohliku, tak ja je dam nejdriv ty rohliky zmrazit a pak je nakrajim zmrazene na kostky a hned rozmixuju.

  • Pavla Šrumová | 18. 2. 2010 13:16

    Držela jsem se doslovně receptu a musím uznat, že oproti "klasickému" řízku je to úplně o něčem jiném. Velká pochvala za recept :))

  • Patrick Schmitt | 27. 12. 2009 01:47

    On Patrick Schmitt nikam nezmizel, koukam, co se děje kolem mych receptů a spokojeně mlčím. Uvidím, kdy zase něco přidám...posledně jsem si upekl geniální pizzu, lepsí jsem nikdy nikde nejedl...Tak možná o tu bych se mohl podělit. Ale mám také jiné starosti osobní i pracovní, které mi kradou čas a kazí náladu...co naděláme. Ale začínáme se bavit zase o všem jiném než o receptu ;-)

  • Di - | 24. 11. 2009 18:22

    Jó Patrick Schmitt, kampak asi zmizel? Jeho komentáře někdy metaly blesky, ale bylo to o něčem, mělo to smysl! A jeho literární zpracování receptů bylo nedostižné! To se hned poznalo, že někdo okopíroval právě ten jeho text.

  • Aja Bouzková | 24. 11. 2009 16:25

    Chtěla jsem tento recept vyzkoušet,avšak jsem udělala chybu,když jsem zklouzla pohledem dolů na komentáře Patricka a Di.Jejich slovní výměny názorů mi nějak zkazily chuť :-)

  • Ferda Mravenec | 22. 9. 2009 05:18

    nebylo to az tak narocne, delala jsem presne dle receptu, akorat jsem mela vepr. kotletky, ktere jsem vykostila - klepala ve folii, smazila bramburky na masle - akorat teda cerstvou petrzelku na Aljasce momentalne nemaje pouzila jsem susenou ceskou majoranku, sezrala kolecka citronu i s brusinkama a vsecko vylepsila hl. salalem se slaninkou - salatek krehoucky od meho oblibeneho farmare - nedovedu to blaho slovy snad ani vyjadrit - autor receptu mel pravdu - neni rizek jako rizek

  • Patrick Schmitt | 6. 11. 2008 01:12

    Tak, tak ;-) Stejně tak zítra vyzkouším podruhé uvařit jedno jídlo, na které jsem si oproti poslednímu pokusu vymyslel vylepšováky a pokud budu spokojený, tak ho sem pošlu, s obvyklým podrobným popisem a zajímavostmi. :-) Nicméně bychom se na tomto místě možná měli začít věnovat opět vídeňskému řízku, když píšeme pod recept "Wiener Schnitzel". :-)

  • Di - | 5. 11. 2008 08:45

    Víte Patricku, Vy jste dost specifický případ. Když člověk dostane nový recept - pravděpodobně ne od toho, kdo pokrm někdy vynalezl - většinou si ho přizpůsobí obrazu svému a pak ho pošle dál - rozdá kamarádům, kterým chutnalo, nebo třeba pověsí na web. Slohově většinou v podobě udělej těsto z uvedených surovin, zamíchej, upeč. A tak to jde dále dokola. Jenže Vy navíc ještě návod literárně ztvárníte a podle autorského zákona každý text, který kdokoliv napíše, je jeho majetkem. Zatímco si myslím, že běžného zápisu kolujícího receptu se to netýká a ani týkat nemůže, Váš text už je něco jiného. Okopírovat jej a vložit jinam bez uvedení zdroje není fér. Ostatně já bych si to nedovolila ani s tím jednoduchým receptem, to je moje nemoc z povolání. Bohužel na internetu s tím asi nic neuděláte. A to se najdou i tací, kteří klidně nakopírují kus cizí knihy a vloží ji do své jako svůj text. je to krádež jako každá jiná, ale bohužel se to tak nebere. I opisovat se musí umět!!

  • Patrick Schmitt | 4. 11. 2008 12:45

    Di, on ten smajlík společně se závěrečnou větou oného komentáře už se tam nevlezl a musel jsem to dopsat do dalšího komentáře: "Víc jsem k tomu neřekl. ;-)". Ten smajlík měl zdůraznit, že to nemyslím zle.

  • Patrick Schmitt | 4. 11. 2008 12:43

    Jinak jsem včera na jednom webu náhodně narazil na doslovně ukradený recept mého ohnivého koláče, samozřejmě záměrně bez toho, aby se tam nacházel údaj, kdo je autorem receptu, což mě pochopitelně trošku naštvalo, protože, když už píšu recept na nějaký pokrm s velkou tradicí, tak recept jídlo vždy nejdříve několikrát uvařím a postupně modifikuji a vylepšuji, až mám nakonec recept, s jehož výsledkem jsem spokojený. Hodně pak zamrzí, když to někdo jen tak okopíruje, aniž by se zeptal nebo se o mě alespoň zmínil, takže se připujuji k tomu, co jste napsala ve Vašem P.S. ;-)

  • Di - | 4. 11. 2008 12:33

    Ale já žádného smajlíka nevidím! Jak je to možné?

  • Patrick Schmitt | 4. 11. 2008 12:26

    Ale, paní Di, vždyť to nebyl žádný útok na Vaši osobu. Kdybych to měl v úmyslu, tak to vypadalo jinak a myslím, že jsem neškodnost mého komentáře ve vztahu k Vám jasně zdůraznil i použitím smajlíka. Já samozřejmě vím, jak byl Váš komentář míněný. Jen jsem chtěl ještě zdůraznit, že ghí je sice přepuštěné máslo, to ovšem hned několikrát v rámci zdlouhavého procesu a tímpádem tam je jistý rozdíl. To přece není útok, ale dodatečná informace pro lidi, které zaujalo, co ghí vlastně je.Pokud Vám to vyznělo jako útok, tak se omloiuvám, ale ještě jednou, nebylo to tak vůbec míněné.

  • Mirka P. | 4. 11. 2008 11:06

    Až na ten přechodník také souhlasím s Di.

  • Di - | 4. 11. 2008 07:38

    To P.S. mi ulétlo, tak jej musím přidat, abych předešla případné smršti výtek: Co jsem napsala neznamená, že schvaluji doslovné "kradení" textů jako takových a přisvojování si jejich autorství. Vždyť jde vždy podotknout, že tento recept mám od Aničky Téaté z tohoatoho webu!

  • Di - | 4. 11. 2008 07:35

    Ani Vy, Patricku Schmitte, nečtete komentáře, na něž reagujete, příliš pozorně a nesnažíte se pochopit jejich smysl, zato raději okamžitě ježíte hřbet s pocitem, že se Vás chce někdo dotknout. Já se Vás totiž chtěla tak trochu zastat, ale nebojte, poučena vývoje událostí, to už nikdy neudělám! Nicméně si stále myslím, že vídeňské hospodyňky přepouštěly máslo již v polovině 19.století, kdy stařičký maršál Radecký ochutnal v Miláně smažený řízek, který prý vynalezli staří Řekové. Nadšen tímto pokrmem, daroval recept císaři Františku Josefovi, aby se v různých obměnách rozlétl po celé rakouské říši. Nemaje friťáků a fritovacích olejů, vysmažila jej některá z tehdejších hospodyněk určitě také na másle. Z toho plyne také poučení pro ty, kteří se snaží zabránit šíření receptů z webů na web, z domácnosti do domácnosti: Jídlo není autorské dílo, recept koluje a mění se a nalézt jeho skutečného původce většinou opravdu nejde. P.S.

  • Patrick Schmitt | 3. 11. 2008 11:15

    Víc jsem k tomu neřekl. ;-)

  • Patrick Schmitt | 3. 11. 2008 11:14

    Nechci se opět jednou pouštět do hádek okolo mých receptů a už vůbec ne s lidma, kteří by si ani neudělali tu námahu recept vyzkoušet, nicméně si neodpustím dvě poznámky. Kdybyste Vy, pane Jozef, četl recept pozorněji, tak byste věděl, že poukazuji na to, že se dříve smažilo převážně na sádle, a tak byste nemohl mít řeči ohledně ghí nebo uvedených olejů. Je to moderní modifikace jak ještě navíc vylepšit chuť a kvalitu řízku. Nebráním Vám v tom, chodit si do své oblíbené restaurace, když ovšem vidím Váš nezájem si řádně přečíst, co píšu, tak bych Vás chtěl poprosit, obšťasňovat Vašemi komentáři lidi někde jinde. Mimochodem Wiener Schniitzel je známý celosvětově, i když Milanese též existuje, s původem to ale nemá nic moc společného. A druhá věc, paní Di, nikde jsem neřekl, že přepuštěné máslo se vynalezlo v Indii, jejich příprava verze přepuštěného másla, tedy ghí, je jen trošku komplikovanější a zdlouhavější, zato ale asi určitě ještě kvalitnější a ve světě známější.

  • Olga Zehnalová | 3. 11. 2008 11:05

    Presne tak, p.Di-, úplne s vami súhlasím.

  • Di - | 3. 11. 2008 07:14

    Už to vidím, dělaly to naše babičky!

  • Di - | 3. 11. 2008 07:02

    Ghí - neghí, přepuštěné máslo není žádný indický vynález. Jak už bylo naznačeno, máslo se přepouští i v českých zemích a dělali to už naše babičky, aby je uchovali déle, aby odstranili z čistého tuku vodu apod. Takové máslo používali i na pečení. Vzhledem k provázanosti a našich a rakouských zemí, znali tento postup nepochybně i v rakouské hospodyně. A jak to doopravdy bylo s historií skutečně "vídeňského" řízku, který rozhodně nebyl vynalezen v Milánu, popisují manželé Pinkovi v knize Receptář ve znamení zvěrokruhu. Ostatně Milán patřil po celé 19.století k habsburské monarchii.

  • Jozef Krahulec | 2. 11. 2008 23:44

    Autor pouzil názov "Wiener Schnitzel", vseobecne známy v strednej Európe. Vo zvysku sveta je známy ako "Milanesa", pretoze jeho pôvod je v Taliansku. Tam sa ovsem na jeho prípravu arasidový ani kukuricný olej nepouzíva. Ghee je súcastou indickej kuchyne a teda nemá s prípravou nic spolocné.Vo Viedni v restaurácii "Figlmüller", povazovanej za miesto, kde sa pripravuje najlepsí Wiener Schnitzel na svete, dostanete pol citróna. Zemiakový salát len na poziadanie, ochutený tekvicovým olejom.

  • Di - | 30. 10. 2008 08:18

    Já jsem se v německy mluvících zemích setkala s majonézovým bramborovým salátem snad jen jednou. Jen bych k popisu paní Natalie připojila, že ještě teplé nakrájené brambory se polijí horkou hovězí polévkou (třeba z kostky), přidá se ocet a olej. Brambory by měly být takového druhu, aby se tekutina vsákla. Vzhled připomíná majonézový salát, ale není tomu tak. Někdy Vám k němu nabídnou ještě remuládu (tatarku).

  • Patrick Schmitt | 26. 10. 2008 14:08

    Moc pěkný příspěvek, pane Oldřichu. :-)) Něco na tom bude. Němčina ty výrazy např. skutečně rozlišuje. Skutečný znalec jemností atd. se tam nazívá Gourmet a nikoliv Gourmand, což má jiný význam. Na druhé straně české slovo gurmán, které je tedy ne docela správně převzato a chápáno už má v těchto krajích takovou tradici, že jeho význam ve smyslu gurmet je dokonce již zapsán do slovníku cizích slov a pravý smysl, tedy nenažranec, praticky úplně zanikl...I tak je to dobrá připomínka :-)

  • Oldřich Gargulák | 26. 10. 2008 11:12

    http://lieskovsky.blog.sme.sk/c/89928/Ste-gurman-alebo-gurmet.html :0)))

  • Patrick Schmitt | 26. 10. 2008 10:50

    Inu, je to tak, že v dnešní době se k řízku podává vše co si člověk jen přeje. Petrželové brambory jsou narozdíl od např. hranolek spíše typicky rakouskou přílohou, jelikož hranolky pocházejí z Belgie, stejně tak jak pěstování rýže není právě nejtradičnější rakouskou doménou. Proto uvádím jako tip ohledně přílohy petrželové brambory. ;-) Popsaný bramborový salát paní Natálie je samozřejmě také možnost, to je taková domácká varianta, každopádně mám na mysli to, že kdo chce jíst stylově, jak ve Vídni, ten by se měl výhnout tomu českému salátu s majonézou. Ńikomu jej však také nezakazuji. :-) Já ,jako Gurmán (což je mimo jiné člověk, který si umí uvědomit typické, tradiční zvyky podávání pokrmů), jen dávám doporučení. ;-)

  • Veronika Lindner | 26. 10. 2008 07:25

    Souhlasim z pani Natalii,take jsem se setkala s tim,ze jsem casto k rizku dostala ryzi a nebo popsany bramborovy salat.Daval ale za pravdu i panu Patrikovi,ze brambory z petrzelkou jsou k rizku take vynikajici.A jeste k tomu chci dodat,ze se k rizku i velice casto podavaji hranolky.Ale jak uz napsal pan Patrik,prilohu si kazdy vybere podle sve chuti.

  • Patrick Schmitt | 24. 10. 2008 02:01

    neměl brambory, tak jsem si k tomu udělal těstoviny, zakápnuté oliv. olejem a ochucene petrželkou, taky neobvyklé... ;-) Jinak jsou ale ty petrželové brambory takovou klasikou, na které si rád pochutnám. :-)

  • Patrick Schmitt | 24. 10. 2008 01:59

    Pane Oldřichu, možná máte pravdu, možná ne. Otázkou je, zda bude více lidí vyhledávat přímo výraz vídeňský řízek nebo zda si více lidí prohlíží kategorii pokrmů z masa, kde se tento recept nyní nachází právě kvuli cizímu názvu, který proto musí stát v úvozovkách, na prvním místě. Ukáže se to časem. ;-) K Vašemu dotazu proč příliš silně nepřitlačovat strouhanku: U dobrého řízku se má obal místy uvolnit od masa, mají tam tak být - jak bych to řekl - "vzduchové bubliny". Když vyvinete příliš velký tlak, tak se Vám pak nemusí podařit toho docílit. Suchou strouhanku jsem ještě nenapařoval...a to už se mi zdá i pohodlnější v mixéru rozsekat ten rohlík nebo housku. :-) Jinak k příspěvku paní Natalie: Každý si samozřejmě může zvolit přílohu, která mu chutná nejlépe. Co popisuji v receptu jsou jen návrhy, které se často návají ve specializovaných vídeňských restauracích. Posledně jsem ale např.

  • Natalie Holzmann | 23. 10. 2008 22:54

    Jen malý dodatek k těm přílohám... K řízku se velmi často podává rýže - v ČR poněkud nezvyklé, nebo bramborový salát (vařené brambory nakrájené na plátky, cibule, cukr, sůl, ocet - a hotovo)

  • Oldřich Gargulák | 23. 10. 2008 22:33

    Patriku, škoda,že jste se nedržel českého názvu. Časem asi Váš recept zapadne a nastupující kuchtíci narazí na recept (zatím je pouze jeden) který nebude s čím porovnat. Nechci se zabývat tím, v čem se dost liší (hmotnost, tloušťka po naklepání) ale naopak tím, co mají společného: přitlačení strouhanky. Já to dělám stejně, ale starého psa... Kam se vrtnu, všude čtu, vidím, slyším: lehce protáhneme strouhankou, nepřitlačujeme! Ví někdo PROČ? ... Čerstvá strouhanka: no, ještě jednou to zkusím, pokud to můj mixer zvládne. Teď mě napadlo - nezkoušel někdo napařit na cedníku suchou strouhanku? Nebo v miklovrnce?

  • Patrick Schmitt | 23. 10. 2008 01:04

    To v první části mého předchozího příspěvku mělo být mimochodem nejvhodnější tuk a ne chuť. Zmiňuje se o tom myslím i stránka, kterou uvedl pan Oldřich. Na nich se člověk také dozví, jak se Ghí vyrábí. Jinak...já se taky vždy rád dozvídám nové věci, pane Oldřichu. Na světě existuje tolik různých dobrot a šikovných pomůcek, že by člověk potřeboval několik životů na to, aby o všem mohl alespoň jednou slyšet, o ochutnání ani nemluvě... ;-)

  • Oldřich Gargulák | 22. 10. 2008 22:59

    Hmmm, zase o něco chytřejší! GHÍ... např. http://www.varime-detem.cz/tisk?id=165&tp=a

  • Patrick Schmitt | 22. 10. 2008 21:34

    500g hotového Ghí může vyjít klidně na 150-250 Kč, což je s ohledem na množství, které je třeba použít, na smažení řízků horentní částka...Někoho to ale může zajímat i tak, je to taková zajímavost. ;-)

  • Patrick Schmitt | 22. 10. 2008 21:33

    Paní Marie popsala klady takové "čerstvé strouhanky" celkem přesně. Je to mimochodem podobné, jak když se pokusíte dělat topinky z čerstvého chleba a z chleba starého, tvrdého. Ten starý nasákne mnohem více tuku a bude méně chutný a kvůli obsahu tuku rovněž méně "křehký" a křupavý. Jinak je možné využít i rady pana Oldřicha, pokud se bojíte přepalování másla, které však do jisté míry může regulovat i přidání některého z uvedených (nepřepalujících se) olejů. Ty, které ale zaujal návrh pana Garguláka, bude možná zajímat "Ghí", mnohem známější název pocházející z Indie označující právě přepuštěné (převařené či přečištěné) máslo, zbavené škodlivin a cholesterolu. Ghí představuje nejkvalitnější a pro člověka nejvhodnější chuť. Je i chuťově lepší než klasické máslo a lze skladovat až rok i mimo lednicku, avšak je výroba kvalitního Ghí časově velmi náročná (může trvat i přes 24 hodin) a nákup hotového Ghí je velmi nevýhodný.

  • Patrick Schmitt | 22. 10. 2008 21:32

    Paní Marie popsala klady takové "čerstvé strouhanky" celkem přesně. Je to mimochodem podobné, jak když se pokusíte dělat topinky z čerstvého chleba a z chleba starého, tvrdého. Ten starý nasákne mnohem více tuku a bude méně chutný a kvůli obsahu tuku rovněž méně "křehký" a křupavý. Jinak je možné využít i rady pana Oldřicha, pokud se bojíte přepalování másla, které však do jisté míry může regulovat i přidání některého z uvedených (nepřepalujících se) olejů. Ty, které ale zaujal návrh pana Garguláka, bude možná zajímat "Ghí", mnohem známější název pocházející z Indie označující právě přepuštěné (převařené či přečištěné) máslo, zbavené škodlivin a cholesterolu. Ghí představuje nejkvalitnější a pro člověka nejvhodnější chuť. Je i chuťově lepší než klasické máslo a lze skladovat až rok i mimo lednicku, avšak je výroba kvalitního Ghí časově velmi náročná (může trvat i přes 24 hodin) a nákup hotového Ghí je velmi nevýhodný.

  • Oldřich Gargulák | 20. 10. 2008 19:41

    Ke smažení se používá tzv. šmolec = převařené máslo

  • Jitka Petrásková | 20. 10. 2008 19:18

    To je pohádka! Autor je zcela jistě výborný kuchař, je vidět, že jídlo připravuje s láskou. Určitě si někdy smažení řízků takhle vychutnám...

  • Marie Hřebejková | 20. 10. 2008 19:05

    Já jsem na čerstvou strouhanku přišla náhodou, když rodinka chtěla řízky a strouhanka nebyla. Od té doby jinou než čerstvou strouhanku nepoužívám. Dělám si ji do zásoby - do mrazáku - a ta chuť je skutečně jiná. Nesaje tolik tuku a je křupavější. Používám ji i na květák a všechny řízky, včetně ryb.

Vyberte, co chcete vytisknout
Kategorie: Maso & ryby & mořské plody Telecí
Maso Telecí Oběd Večeře Smažení Mixování Slovník pojmů
Použité ingredience v tomto receptu: Brusinky Citron Hladká mouka Houska Máslo Olej arašídový Paprika - sladká Pepř mletý Petržel Šlehačka Sůl Telecí řízek Vejce
Podělte se s přáteli o recept
Česká kuchařka Chodské recepty

Mohlo by vám zachutnat

Boubínské bramboráčky

Boubínské bramboráčky

Žloutkové penízky

Žloutkové penízky

Pudinkové řezy - jako žloutkové

Pudinkové řezy - jako žloutkové

Išelské koláčky

Išelské koláčky

Jahodový dort s tvarohem a želé

Jahodový dort s tvarohem a želé

Těstoviny se žampiony ala pizza

Těstoviny se žampiony ala pizza

Bramboráčky se zelím a slaninou

Bramboráčky se zelím a slaninou

Pudinkové šátečky

Pudinkové šátečky

Zaječí paštika s cibulkou

Zaječí paštika s cibulkou

Doporučujeme

30 minut
Stroganoff

Stroganoff

20 minut
Sirup ze smrkových výhonků

Sirup ze smrkových výhonků

60 minut
Jahodovorebarborový sypaný koláč

Jahodovorebarborový sypaný koláč

30 minut
Smažený bílý chřest

Smažený bílý chřest

145 minut
Vepřové ragú s kukuřičnými knedlíčky

Vepřové ragú s kukuřičnými knedlíčky

30 minut
Risotto s chřestem

Risotto s chřestem

80 minut
Koprová omáčka se ztraceným vejcem

Koprová omáčka se ztraceným vejcem

30 minut
Chřestová polévka s pestem

Chřestová polévka s pestem

60 minut
Křehký dort s revení

Křehký dort s revení

Poslední sledované recepty

75
Dim Sum knedlíčky
Dim Sum knedlíčky
64
Skořicový elixír
Skořicový elixír
45
Vepřové s cibulí na černém pivu
Vepřové s cibulí na…
43
Koprelka z Pojizeří
Koprelka z Pojizeří
38
Velikonoční nádivka
Velikonoční nádivka

Zajímavé články

Nejkrásnější květinové dorty: Pokochejte se rozkvetlou sladkou nádherou
Nejkrásnější květinové dorty: Pokochejte se…
KVÍZ: Znáte různé kuchařské fígle? Otestujte se!
KVÍZ: Znáte různé kuchařské fígle? Otestujte se!
French toast neboli pavézky: Vznešenou snídani připravíte i ze zbytků!
French toast neboli pavézky: Vznešenou snídani…
Kukuřičná kaše neboli polenta: Bezlepková dobrota, ze které uděláte skvělou snídani, hranolky i sladký koláč
Kukuřičná kaše neboli polenta: Bezlepková dobrota…
Co s úrodou libečku? Vyrobte si z něj domácí maggi nebo vegetu
Co s úrodou libečku? Vyrobte si z něj domácí…
AHA.cz Zklámaní Šípa ze Všechnopárty: Pro potupný neúspěch má ale vysvětlení

Zklámaní Šípa ze Všechnopárty: Pro potupný neúspěch má ale vysvětlení

Mimibazar Jak vybrat ten nejvhodnější běžecký pás na doma a proč je výhodné si ho pořídit

Jak vybrat ten nejvhodnější běžecký pás na doma a proč je výhodné si ho pořídit

Dáma.cz Moudra našich babiček fungují dodnes: Jak na šťastný vztah podle zralých žen?

Moudra našich babiček fungují dodnes: Jak na šťastný vztah podle zralých žen?

Blesk pro ženy Horoskop na další týden: Kdo by měl ihned začít šetřit a koho oslepí žárlivost?

Horoskop na další týden: Kdo by měl ihned začít šetřit a koho oslepí žárlivost?

Ženy.cz Jak čerpat energii ze cvičení? Vsaďte na to, co vás baví, a nepodceňujte relaxaci

Jak čerpat energii ze cvičení? Vsaďte na to, co vás baví, a nepodceňujte relaxaci

Blesk.cz Když lumpa trápí pumpa: Godla jako lupič pod prášky!

Když lumpa trápí pumpa: Godla jako lupič pod prášky!

SportRevue.cz FOTO: 28 sportovkyň, které se nechaly fotit nahé a ukázaly (skoro) všechno

FOTO: 28 sportovkyň, které se nechaly fotit nahé a ukázaly (skoro) všechno

Maminka.cz Od sedmi let je označují za nejkrásnější dvojčata na světě. Jak vypadají dnes a jak pomohla otci v boji s leukémií?

Od sedmi let je označují za nejkrásnější dvojčata na světě. Jak vypadají dnes a jak pomohla otci v boji s leukémií?

Blesk Horoskopy Horoskop na další týden: Kdo by měl ihned začít šetřit a koho oslepí žárlivost?

Horoskop na další týden: Kdo by měl ihned začít šetřit a koho oslepí žárlivost?

Další doporučené recepty:

"Třešně v těstě" - vláčný koláč
"Třešně v těstě" - vláčný koláč
"Uzené" kuřecí se salátem z brambor a kukuřice
"Uzené" kuřecí se salátem z brambor a…
"Viva la Italia" jednohubky
"Viva la Italia" jednohubky
"Zeleninový" pangas
"Zeleninový" pangas
"Zelník" - brambory (nejen) se zelím zapečené
"Zelník" - brambory (nejen) se zelím…
"Zmrzlinová" bílá polévka s fazolemi
"Zmrzlinová" bílá polévka s fazolemi
  • Recepty.cz
  • "Wiener Schnitzel" á la šéfkuchař
 
  • © 2019 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu.
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Jednotná kontaktní místa / Single Points od Contact